// Наука і освіта. – 2025. – №1. – 58-65.
Марія Шепельова,
кандидат психологічних наук,
старший науковий співробітник, лабораторія психології творчості,
Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України,
вул. Паньківська, 2, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3293-4997
ТИПИ ОСОБИСТОСТІ ТА ДОМІНУЮЧІ КОГНІТИВНІ СТРАТЕГІЇ У ХУДОЖНІЙ ТВОРЧОСТІ МОЛОДІ
АНОТАЦІЯ:
У представленому дослідженні вивчалися домінуючі когнітивні стратегії у художній діяльності у студентів із різними типами особистості, що визначаються зв’язком між естетичною чутливістю та депресією. Для визначення типів особистості студентів ми використовували типологію, розроблену Подшивайловим Ф. М., Подшивайловою Л. І., Шепельовою М.В. (2020). Виокремлено 4 типи студентів за співвідношенням естетичної чутливості та депресії: I тип «Аватарність»; II тип «Індивідуальність»; III тип «Вітальність»; IV тип «Особистість». Для визначення домінуючих конгітивних стратегій студентів у художній творчості було застосовано опитувальник «Художня спрямованість сприйняття картин». Ми висунули гіпотезу, що відмінності в домінуванні когнітивних стратегій у студентів обумовлені їх типом особистості. Отримані результати показали, що існують достовірні відмінності між III типом та I, IІ, IV типами студентів у значенні аналогізування, а саме III тип має найменше середнє значення цього показника серед усіх типів; II тип – найвищий. Існують також суттєві відмінності між III типом та I, II типами студентів у значенні демонстрування, а саме III тип має найменше середнє значення цього показника серед усіх типів; II тип – найвищий. У студентів із різними типами особистості домінують різні когнітивні стратегії у художній діяльності, а саме аналогізування та демонстрування особистості художника в художньому творі. Разом із тим відмінності у прояві комбінування та реконструювання не є статистично значущими. Отримані результати свідчать про необхідність розвитку художнього сприйняття, особливо когнітивних стратегій як властивості, що спрямовує особистість на досягнення гармонії з навколишнім середовищем у процесі взаємодії.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
типи особистості, естетична чутливість, депресія, когнітивна стратегія, художня творчість, молодь
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Afhami R. & Mohammadi-Zarghan Sh. The Big Five, Aesthetic Judgment Styles, and Art Interest. Europe's Journal of Psychology, 2018. 14 (4), pp. 764–775. DOI: 10.5964/ejop.v14i4.1479.
2. Cosentino A.C., & Castro Solano A. The High Five: Associations of the five positive factors with the Big Five and well-being. Frontiers in Psychology, 2017. 8, Article 1250. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01250.
3. Furnham A. Personality and preference for surreal paintings. Personality and Individual Differences, 1997. 23 (6), pp. 923–935. DOI: 10.1016/S0191-8869(97)00131-1.
4. Gjermunds N., Brechan I., Johnsen S. & Watten, R. Personality traits in musicians. Current Issues in Personality Psychology, 2020. 8 (2), pp. 100–107. DOI: 10.5114/cipp.2020.97314.
5. Joyner Ch., Rhodes R., & Loprinzi P. The Prospective Association Between the Five Factor Personality Model With Health Behaviors and Health Behavior Clusters. Europe's Journal of Psychology, 2018. 14 (4), pp. 880–896. DOI: 10.5964/ejop.v14i4.1450.
6. Kajonius P. & Johnson J. Assessing the Structure of the Five Factor Model of Personality (IPIP-NEO-120) in the Public Domain. Europe's Journal of Psychology, 2019. 15 (2), pp. 260–275. DOI: 10.5964/ejop.v15i2.1671.
7. Oxford Dictionary of English, 3rd Edition. Oxford University Press, 2010. 2112 p.
8. Palmiero M., Piccardi L., Giancola M., Nori R. & Guariglia P. The Effect of Sadness on Visual Artistic Creativity in Non-Artists. Brain Sciences, 2023. 13, p. 149. DOI: 10.3390/brainsci13010149.
9. Podshyvailov F.M., Podshyvailova L.Y., Shepelova M.V. (2020). The construction of students’ pypology by the relation of aesthetic sensibility and depression. Technologies of intellect development, 2020. Vol. 4, 3 (28). DOI: 10.31108/3.2020.4.3.12.
10. Rawlings D., Barrantes N. & Furnham A. Personality and Aesthetic Preference in Spain and England: Two Studies Relating Sensation Seeking and Openness to Experience to Liking for Paintings and Music. European Journal of Personality, 2000. 14, pp. 553–576. DOI: 1 0 . 1 0 0 2 / 1 0 9 9 - 0 9 8 4 ( 2 0 0 0 11 / 1 2 ) 1 4 : 6 < 5 5 3 : : A I D - PER384>3.0.CO;2-H.
11. Saarinen J. The Concept of the Oceanic Feeling in Artistic Creativity and in the Analysis of Visual Artworks. Journal of aesthetic education, 2015. 49 (3), pp. 15–31. DOI: 10.5406/jaesteduc.49.3.0015.
12. Shepelova M. The personality characteristics in students’ artistic activity. Technologies of intellect development, 2019. Vol. 3, 3 (24). DOI: 10.31108/3.2019.3.3.5.
13. Viljoen M. The Relationship between Personality and Learning in Visual Art. Journal of Social Sciences. 2012. Vol. 31, 1. DOI: 10.1080/09718923.2012.11893013.
14. Wanrong X. The Associations Between Artistic Creativity and Resilience Among High School Female Students in Beijing. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 2022. 638, pp. 786–790. DOI: 10.2991/assehr.k.220110.149.
15. Zhe Cui. The Significance of Artistic Creativity on Treatment of Depression. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 2022. 664, pp. 1051–1055. DOI: 10.2991/assehr.k.220504.191.
16. Моляко В. О. Методологічні та теоретичні проблеми дослідження творчої діяльності. Стратегії творчої діяльності: школа В. О. Моляко / за заг. ред. В. О. Моляко. Київ, 2008. С. 7–53.
17. Подшивайлов Ф. М. Пошук синергетичних ефектів взаємодії системоутворюючих параметрів академічної обдарованості. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ : Видавництво «Фенікс», 2019. Т. XII. Психологія творчості. Випуск 26. С. 262–276.
18. Подшивайлов Ф. М., Подшивайлова Л. И., Шепельова М. В. Психологічна характеристика типів студентів за співвідношенням інтегральних властивостей особистості та індивідності. Психологічний часопис, 2020. Т. 6, № 7 (39). С. 61–84. DOI: 10.31108/1.2020.6.7.6.
19. Подшивайлова Л. І., Шепельова М. В. Перцептивно-мисленнєва стратегія як властивість особистості. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ: Видавництво «Фенікс», 2017. Т. ХІІ. Психологія творчості. Вип. 23. С. 263–277.
20. Шепельова М. В. Прояви перцептивно-мисленнєвих стратегій у художній діяльності студентів. Перцептивно-мисленнєві стратегії творчого конструювання інформаційних систем у навчальній та трудовій діяльності : монографія / В. О. Моляко, Ю. А. Гулько, Н. А. Ваганова [та ін.] ; за ред. В. О. Моляко. Київ, 2018. С. 106–123. URL: http://lib.iitta.gov.ua/712092/.