Тетяна Андрущенко, Алла Федоренко, Тетяна Ханецька ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПСИХІКИ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ КОМУНІКАЦІЇ ТА ВПЛИВУ

// Наука і освіта.  2025.  №1. – 66-74.

Тетяна Андрущенко,
доктор політичних наук, професор,
професор кафедри психології,
Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6701-8035

Алла Федоренко,
кандидат психологічних наук, доцент,
професор кафедри психології,
Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8180-4494

Тетяна Ханецька,
кандидат психологічних наук, доцент,
професор кафедри психосоматики та психології здоров’я,
Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9767-5116


ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПСИХІКИ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ КОМУНІКАЦІЇ ТА ВПЛИВУ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено вивченню вікових особливостей розвитку психіки особистості у спілкуванні та впливі. Досліджено, як вікові зміни та соціокультурний контекст впливають на характер міжособистісної взаємодії, формування соціальних зв’язків і розвиток особистісних якостей. Актуальність теми зумовлена зростанням ролі комунікації у сучасному суспільстві та впливом інформаційних технологій на психічний розвиток особистості. Вивчення вікових особливостей цього процесу дає змогу краще зрозуміти механізми адаптації, соціальної взаємодії та формування особистості в умовах швидких змін соціокультурного середовища. Це знання є важливим для розвитку ефективних освітніх, соціальних і психологічних підходів. Робота мала на меті вивчення вікових особливості розвитку психіки особистості в процесі спілкування та визначити вплив біологічних і соціокультурних факторів на формування когнітивних, емоційних і поведінкових особливостей. На основі аналізу даних розроблено психологічну модель міжособистісного спілкування, яка демонструє, як вікові зміни впливають на стилі спілкування та методи обробки інформації. Дослідження показали, що вплив соціальних груп, як формальних, так і неформальних, відіграє ключову роль у розвитку особистості. Результати дослідження відображають вікові особливості психіки, які визначають ефективність спілкування та впливають на його результати. Встановлено, що емоційна чутливість значно зростає з віком і є індивідуальною на різних вікових етапах. Це створює передумови для глибшого розуміння міжособистісних стосунків. Зроблено припущення, що дорослі відіграють значну роль у спілкуванні в молодшому віці, тоді як у підлітковому та юнацькому віці акцент зміщується на взаємодію з однолітками. Це формує нові аспекти соціальної поведінки та самовизначення. Отримані дані мають практичне значення для розробки педагогічних, психологічних і соціальних програм, спрямованих на гармонійний розвиток особистості на кожному етапі життя. Результати дослідження можуть бути корисними для соціальних працівників, педагогів, психологів та інших спеціалістів, які займаються розвитком особистості та забезпечують адекватну підтримку й адаптацію особистості в різних соціальних контекстах.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психічні процеси, психічні стани, психічні властивості, особистість, психічний розвиток, вікові особливості, соціальна ситуація розвитку, провідна діяльність, комунікація, соціальний вплив


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Андрущенко Т. Психологічні особливості життєстійкості і благополуччя осіб підліткового віку. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. праць / за наук. редакцією І. С. Булах. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. Вип. 25 (70). 95 с.

2. Освітньо-професійна програма «Психологія»: комплекс навчальних програм для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (галузь знань 05 Соціальні та поведінкові науки, спеціальність 053 Психологія). Укладачі: Андрущенко Т. В., Захаренко К. В., Мельник В. В., Зеленін В. В., Федоренко А. Ф., Бондарчук О. Ю., Пиляєва Л. В., Федоренко Л. П., Хворостянко Н. А., Вовк Я. О., Малигін О. П., Мозгова Г. П., Бушуєва Т. В., Ханецька Т. І., Дьоміна Г. А., Сидоренко О. Б., Вольнова Л. М., Якимчук О. І., Поліщук С. П., Праченко О. К., Кушмирук Є. С. Київ : УДУ ім. Михайла Драгоманова, 2023. 520 с. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42847.
3. Миколюк С., Миколюк Н. Формування комунікативної компетентності майбутніх психологів і соціальних працівників. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2024. № 53. С. 52–58. DOI: https://doi.org/10.32782/2312-8437.53.2024-1.8
4. Федоренко А. Ф., Ханецька Т. І., Веселий К. О. Престижність як чинник професійного самовизначення підлітків в умовах карантину. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. праць / ред. І. С. Булах. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. Вип. 18 (63). С. 76–87. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2021.18(63).08.
5. Afriani I.H. Educational Psychology: Understanding Child Development. Lulu Press, Inc., 2021.
6. Bunting L., af Segerstad Y.H., Barendregt W. Swedish teachers’ views on the use of personalised learning technologies for teaching children reading in the English classroom. International Journal of Child-Computer Interaction. 2021. Vol. 27. P. 100236. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100236.
7. Dhiu K., Laksana D.N.L. The Aspects Of Child Development On Early Childhood Education Curriculum. Journal of Education Technology. 2021. Vol. 5, no. 1. P. 1. https://doi.org/10.23887/jet.v5i1.30764.
8. Garcia D., Galesic M., Olsson H. The Psychology of Collectives. Perspectives on Psychological Science. 2023. https://doi.org/10.1177/17456916231201139.
9. Lin Y., Xu F., Ye X., Zhang H., Ding H., Zhang Y. Age and sex differences in emotion perception are influenced by emotional category and communication channel. Psychology and Aging. 2024. https://doi.org/10.1037/pag0000828
10. Nevoenna О.А. Students’ Motivation to Study in the Forced Conditions of Distance Learning. Transformational Processes in the European Educational Environment: Modern Challenges in the Training of Specialists in Higher Education: Proceedings of the Scientific and Pedagogic Internship (February 19 – March 20. 2024. Kielce, Poland). 2024. https://doi.org/10.54929/issw-202419022003-07.
11. The influence of the social context on the development of the child’s psyche. A.A. Da Silva et al. Observatório de la economía latinoamericana. 2024. Vol. 22, no. 2. P. e3081. https://doi.org/10.55905/oelv22n2-010.
12. Valsiner J. Signs in Minds: Semiotic Basis for the New General Psychology. General Human Psychology. Cham, 2021. P. 25–50. https://doi.org/10.1007/978-3-030-75851-6_2.
13. Vygotsky L.S. The Problem of Age Periodization in Child Development. L.S. Vygotsky’s Pedological Works. Volume 2. Singapore, 2021. P. 11–38. https://doi.org/10.1007/978-981-16-1907-6_2.
14. Yaban E.H., Gaschler R. Developmental regulation processes and age-related motivation of distance education students. Higher Education. 2024. https://doi.org/10.1007/s10734-024-01316-9.

         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.