Руслан Савчук РОЗВИТОК ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ У НІМЕЧЧИНІ: ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ АДАПТАЦІЇ В УКРАЇНІ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 76-82.

Руслан Савчук,
аспірант відділу теорії і практики педагогічної освіти,
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих
імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України,
вул. Максима Берлинського, 9 м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-8363-1222


РОЗВИТОК ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ У НІМЕЧЧИНІ: ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ АДАПТАЦІЇ В УКРАЇНІ


АНОТАЦІЯ:

Вивчення та впровадження зарубіжного досвіду розвитку дуальної освіти з доведеним соціально-економічним ефектом є критично важливим для України, оскільки це може прискорити вирішення сучасних проблем на ринку праці та в освітній системі. Дослідження пропонує результати теоретичного аналізу розвитку дуальної освіти в Німеччині.У публікації представлено: опис історичних засад і особливостей функціонування професійної та вищої дуальної освіти Німеччини, спільні національні характеристики побудови освітнього процесу в умовах дуальної форми навчання, вплив німецького досвіду дуальної освіти на освітні системи інших країн світу. Результати отримано завдяки поєднанню низки методів теоретичного рівня наукового дослідження (історичний, порівняння, узагальнення) та емпіричного (спостереження). Показано, що німецька модель забезпечує прямий зв’язок між теорією і практикою (це дозволяє швидко адаптувати освітні програми до потреб роботодавців), детермінує зниження рівня безробіття серед молоді (випускники отримують не лише дипломи, а й реальний досвід роботи та високий шанс на працевлаштування), сприяє підвищенню економічної конкурентоспроможності країни (забезпечує сталий потік кваліфікованих кадрів на німецький ринок праці). До ключових переваг організації дуальної освіти в Німеччині віднесено: високий рівень відповідності результатів навчання потребам ринку праці (навчальні програми розробляються спільно з компаніями, і тому випускники мають актуальні знання і навички); ранню професійну орієнтацію (учні залучені до реальних робочих процесів, і це дозволяє їм краще зрозуміти обрану професію); високий рівень працевлаштування випускників одразу після завершення навчання.З’ясовано, що німецький досвід активно вивчається у світі та адаптується в Україні. Визначено завдання розвитку вітчизняної дуальної освіти (удосконалення законодавчого забезпечення розвитку в Україні повноцінної дуальної освіти; посилення підтримки урядом проєктів розвитку дуальної освіти й мотивації підприємств до участі у підготовці кадрів за дуальною формою здобуття освіти; створення платформи для підтримання неперервного діалогу усіх стейкхолдерів розвитку дуальної освіти).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

дуальна освіта, система освіти Німеччини, професійна освіта, вища освіта, практичні навички, ринок праці


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Абашкіна Н. В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині : монографія. Київ : Вища школа, 1998. 207 с.
  2. Бойчевська І. Роль системи дуальної освіти у професійній підготовці молоді у Німеччині. Порівняльно-педагогічні студії. 2009. № 2. С. 68–74.
  3. Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України : практичний посібник. Київ : ТОВ «Вістка», 2022. 240 с.
  4. Гаврилюк А. В. Тенденції розвитку класичних університетів Німеччини : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2016. 228 с.
  5. Гончар Л. Розвиток дуальної освіти Німеччини в історичному контексті. Professional Pedagogics. 2021. № 1(22). С. 32–40. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021. 22.32-40
  6. Давліканова О. Б. Розвиток менеджменту дуальної вищої освіти в Україні : дис. … доктора філософії : 073. Суми, 2021. 322 с.
  7. Дернова М. Г. Дуальна модель вищої професійної освіти дорослих: Європейський досвід. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2014. № 2(9). С. 137–145.
  8. Житнік Т. Онлайн-технології інтеграції дітей-біженців з України в Німеччині засобами культури та мистецтва. Наука і освіта. 2023. № 2. С. 15–21. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2023-2-3
  9. Козак Т. Б. Становлення та розвиток початкової про- фесійної освіти в Німеччині: історико-педагогічний аналіз. Молодий вчений. 2017. № 4(44). С. 372–377.
  10. Кулалаєва Н., Гайдук О. Забезпечення якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників в умовах дуальної форми навчання: європейський досвід. Професійна педагогіка. 2022. № 1(24). С. 71–80. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.71-80
  11. Кулалаєва Н. В. (ред.). Методичні засади впровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників будівельної, машинобудівної галузей, сфери обслуговування та громадського харчування : монографія. Київ : ІПО НАПН України, 2023. 118 с.
  12. Леу С. Професійна підготовка за дуальною системою в Німеччині. Професійна освіта. 2019. № 1. С. 55–58.
  13. Хижняк І., Глазкова І. Становлення теоретичного та практичного компонентів дуальної системи освіти в Німеччині. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. № 9. С. 70–83.
  14. Deissinger T., Braun V. Improving teacher education for applied learning in the field of VET. Münster – New York : Waxmann, 2018.
  15. Guellali Сh. Qualitätssicherung der betrieblichen Ausbildung im dualen System in Deutschland: Ein Überblick für Praktiker/-innen und Berufsbildungsfachleute. Bonn : Bundesinstitut für Berufsbildung, 2017. 98 р.
  16. Kellermann P. Universität und Hochschulpolitik. Köln : Boehlau, 1997. 450 s.
  17. Kerst C., Heine C., Wolter А. Implementation der neuen Studiengänge – Stand und Auswirkungen auf Studierbereitschaft und Studierchancen. Jahrbuch Hochschule gestalten: Denkanstöße zum Bologna-Prozess. Bielefeld : Hrsg. F. Gützkow, G. Quaißer, 2005. Р. 39–61.
  18. Koudahl P. D. Vocational education and training: dual education and economic crises. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010. Vol. 9. P. 1900–1905. doi:10.1016/j sb-spro.2010.12.42.
  19. Lerman R.I. Can the United States Expand Apprenticeship? Lessons from Experience. American University, Urban Institute, and IZA, 2012. 35 s.
  20. Meuthen E. Kölner Universitätsgeschichte. Bd. III. Die neue Universität – Daten und Fakten. Köln : Böhlau, 1988. 467 s.
  21. Petrenko L. M. Preparation of the head of a vocational school for analytical activity: an innovative approach. Science and Education. 2013. Vol. 3. Р. 124–128.
  22. Rein V. Towards the Compatibility of Professional and Scientific Learning Outcomes: Insights and Options in the Context of Competence Orientation. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 2017. Vol. 4 (4). P. 325–345. https://doi.org/10.13152/IJRVET.4.4.2f
  23. Reuter-Kumpmann H. From divergence to convergence. A history of vocational education and training in Europe. Vocational Training European Journal 2004. Vol. 32. P. 6–17.
  24. Tremp P. Universitäre Didaktik: Einige Überlegungen zu Lehrkompetenzen an Universitäten in Egger, Rudolf; Merkt, Marianne. In: Egger R., Merkt M. (Hrsg.) Lernwelt Universität: Entwicklung von Lehrkompetenz in der Hochschule. Wiesbaden : Springer, 2012. P. 15–30. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-531-18941-3#page=15

Віталій Литовченко ІНКЛЮЗИВНІСТЬ У МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ТА СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 70-75.

Віталій Литовченко,
доктор філософії з психології (PhD),
старший викладач кафедри психології,
Приватний вищий навчальний заклад «Медико-Природничий Університет»,
просп. Богоявленський, 43-А, м. Миколаїв, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1869-6168


ІНКЛЮЗИВНІСТЬ У МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ТА СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються нормативно-правові та соціально-педагогічні аспекти медичної освіти для студентів уразливих груп. Мета статті полягає у висвітленні результатів дослідження питання доступності медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зокрема аналізу нових нормативно-правових документів, результатів опитування українських фахівців із правознавства та зарубіжного експерта у галузі охорони здоров’я, підтримки медичних працівників, які користуються жестовою мовою і є частиною соціокультурної лінгвістичної спільноти; презентації актуальних практик створення можливостей здобуття медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої та фахової передвищої освіти. Узагальнюючи результати дослідження, можна зробити висновок, що право на освіту для осіб з особливими освітніми потребами гарантовано законодавством, вони можуть здобувати медичну освіту у закладах вищої та фахової передвищої освіти та мають право на створення додаткових (спеціальних) умов відповідно до індивідуальних потреб та можливостей. Водночас правила прийому на конкретні спеціальності можуть передбачати певні обмеження і відповідні медичні показники. Важливим у такому контексті є подальше удосконалення нормативних основ, впровадження програм соціальної підтримки, вивчення та поширення кращого українського та зарубіжного досвіду.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

спеціальна освіта, особи з особливими освітніми потребами, медична освіта, доступність медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами, нормативно-правові основи доступу до медичної освіти для осіб з особливими освітніми потребами, соціальна підтримка у здобутті медичної освіти


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Литовченко В. Старт роботи молодіжної ради МОЗ України – парадигма медичної освіти на засадах безбар’єрності. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2024. № 2(25). С. 124–141. https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.260.
  2. Проєкт наказу «Про затвердження змін до Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання результатів» / МОЗ України. 2025. URL: https://moz.gov.ua/uk/povidomlennya-pro-oprilyudnennya-minis-terstvom-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-na-gromadske-obgo- vorennya-proponuyetsya-proyektu-nakazu-pro-zatverdzhen-nya-zmin-do-poryadku-umov-ta-strokiv-rozroblennya-i-pro-vedennya-yedinogo-derzha (дата звернення: 20.07.2025).
  3. Ahmed K., Joy T., Sukhera J. Seeing Ourselves in Others: Understanding and Addressing Biases in Medical School Admissions Processes. Perspectives on Medical Education. 2025. Vol. 14. № 1. Р. 20–30. https://doi.org/10.5334/ pme.1643.
  4. 4. Chatmon B. N., Campbell K. M., Mouton C. P., Southerland J. H., Halpern L. R. Inclusivity in Mentorship: Shifting Paradigms of Inclusion in Dental Education. Dental clinics of North America. 2025. Vol. 69. № 1. Р. 131–144. https://doi.org/10.1016/j.cden.2024.08.009
  5. 5. George R. E., Dueñas A. N., Brown M. E. L., Oladipo E. T. O., Danquah A., Nadarajah V. D. V., … Finn G. M. Aspiration to admission: Widening access to medical education: AMEE Guide No. 181. Medical Teacher. 2025. Vol. 47. № 10. Р. 1589–1600. URL: https://doi.org/10.1080/ 0142159X.2025.2459363
  6. Guerra P., De Maio F., Streed C. G., Jr. Facing Political Attacks on Medical Education – The Future of Diversity, Equity, and Inclusion in Medicine. The New England journal of medicine. 2025. Vol. 392. № 10. Р. 941–944. https://doi.org/10.1056/NEJMp2500489
  7. Kessler A., Schroth S. L., Rydberg L. Disability’s absence from admissions nondiscrimination and recruitment initiatives in Top-Tier US allopathic medical schools. Disability and Health Journal. 2025. Vol. 18. № 1. Р. 101679. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2024.101679
  8. Kim S. Y., Shin Y., Kirpalani, A. Patterns of Ostracism Experienced by Canadian Medical Trainees of Asian Sub-ethnicities. Teaching and learning in medicine. 2025. Vol. 37. № 2. Р. 160–168. https://doi.org/10.1080/10401334.2023.22 97066
  9. 9. Mason H. R. C., Webber A., Wyatt T. R., Chakraverty D., Russell R. G., Havemann C., Boatright D., Farid H., Moss S., Nguyen M. Understanding the Medical Education Experiences of Low-Income Students Through a Maslow’s Hierarchy of Needs Lens: An Exploratory Qualitative Study. Journal of general internal medicine. 2025. Vol. 40. № 6. Р. 1367–1377. https://doi.org/10.1007/s11606-024-09161-3
  10. Muschialli L., Coduri-Fulford S., Garbett Z., Connolly D. J. Twelve tips for LGBT+-inclusive undergraduate and postgraduate medical education. Medical teacher. 2025. Vol. 47. № 1. Р. 43–49. https://doi.org/10.1080/014215 9X.2024.2344617.
  11. Robak K., Prokup J. A., Banks J. L., Granovetter M. C., Hyre N., Muenzer M., Villagomez A. C., Houtrow A., Hurwitz M. Inclusion in Medical Education: Integrating the Disability Perspective. American journal of physical medicine & rehabilitation. 2025. Vol. 104. № 9. Р. 849–854. https://doi.org/10.1097/PHM.0000000000002727.
  12. Soucie J., Arnoldi J., Banker K. E., Carace N., Dayer L., O’Brocta R., Dy-Boarman E. Preceptor perspectives on disability-related accommodations in pharmacy experiential education. Currents in pharmacy teaching & learning. 2025. Vol. 17. № 2. Р. 102234. https://doi.org/10.1016/ j.cptl.2024.102234

Олександр Журавель ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ТА ФІЗИЧНОЇ ГОТОВНОСТІ СПОРТСМЕНІВ У ММА ЗАСОБАМИ СПОРТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 66-69.

Олександр Журавель,
доктор філософії в галузі права,
старший викладач кафедри спеціальної фізичної підготовки,
Дніпровський державний університет внутрішніх справ,
просп. Науки, 26, м. Дніпро, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6830-150Х


ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ТА ФІЗИЧНОЇ ГОТОВНОСТІ СПОРТСМЕНІВ У ММА ЗАСОБАМИ СПОРТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються питання формування психологічної та фізичної готовності спортсменів у змішаних бойових мистецтвах (ММА) засобами спортивної педагогіки. Мета – визначити та обґрунтувати педагогічні засоби формування психологічної та фізичної готовності спортсменів у ММА та розкрити їхню ефективність у системі спортивної підготовки. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, систематизація, спостереження, анкетування, інтерв’ю, тестування, педагогічний експеримент, відеоаналіз. У роботі акцент зроблено на комплексному підході, який поєднує фізичну підготовку, розвиток силових, швидкісних, координаційних та витривалих якостей з формуванням психологічної стійкості, концентрації уваги, волі та здатності до ефективного прийняття рішень у стресових умовах поєдинку. У теоретичному огляді проаналізовано сучасні наукові підходи до підготовки бійців ММА, визначено педагогічні засоби, що забезпечують інтеграцію фізичних і психологічних компонентів готовності, та описано специфіку тренувального процесу, включаючи інтервальні навантаження, спаринги та функціональні вправи.Окремо розглянуто педагогічні методи розвитку психічної готовності: дихальні техніки, релаксацію, візуалізацію бою та моделювання стресових ситуацій. Наведено таблицю, яка систематизує основні компоненти фізичної та психологічної готовності спортсменів ММА та педагогічні засоби їх формування. Підкреслюється, що комплексний підхід дозволяє підвищити ефективність техніки, швидкість прийняття рішень, адаптацію до стресових умов, а також знизити ризик травм і перетренованості. Робота має практичне значення для тренерів та педагогів, що займаються підготовкою спортсменів у ММА, та сприяє оптимізації тренувального процесу шляхом гармонійного розвитку фізичних і психологічних складників готовності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

змішані бойові мистецтва (ММА), фізична готовність, психологічна готовність, комплексний підхід, спортивна педагогіка, стресостійкість, тренувальний процес


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Бачинська Н., Журавель О., Богуславський В., Скалицький І., Калашник А. Оцінка результатів дослідження окремих показників фізичного розвитку, спеціальної фізичної підготовленості та спортивного харчування «POWER PRO» здобувачів ЗВО із специфічними умовами навчання, що займаються змішаними видами єдиноборств та правоохоронців. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Серія 15, (5(178). С. 9–613. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.5(178).01.
  2. Богуславський В.В., Бачинська Н.В., Журавель О.А., Скалицький І.М. Особливості використання спортивного харчування «POWER PRO» у здобувачів ЗВО із специфічними умовами навчання, що займаються змішаними видами єдиноборств та правоохоронців. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2023. Вип. 11 (171). С. 26–29.
  3. Тропін Ю.М., Латишев М.В., Пилипець О.В., Пономарьов В.О. Показники змагальної діяльності найсильніших бійців-жінок змішаних єдиноборств ММА. Єдиноборства. 2021. 3(21). С. 69–83.
  4. Тропін Ю.М., Перевозник В.І., Мирошниченко Є.С. Модельні характеристики змагальної діяльності бійців змішаних єдиноборств ММА різних вагових категорій. Єдиноборства. 2022. № 3(25), С. 90–103. https://doi.org/10.15391/ed.2022-3.08
  5. Хацаюк О.В., Ананченко К.В., Хуртенко О.В., Дмитренко С.М., Бойченко Н.В. Дослідження технічного арсеналу бійців ММА високої кваліфікації. Єдиноборства. 2020. №1. С. 92–105.
  6. Amtmann J., Berry S. Physical and physiological characteristics of mixed martial arts athletes: a review. Strength and Conditioning Journal. 2022, 44(2), 67–76. https://doi.org/10.1519/SSC.0000000000000664
  7. James L. P., Haff G. G., Kelly V. G., Beckman E. M. Towards a determination of the physiological characteristics distinguishing successful mixed martial arts athletes: a systematic review of combat sport literature. Sports Medicine. 2016, 46(10), 1525–1541. https://doi.org/10.1007/s40279-016-0493-1.

Oleksiy Chebykin ON POSSIBLE METHODOLOGICAL APPROACHES OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL RESEARCH ON PREDICTING THE MANIFESTATION OF WARS

// Наука і освіта.  2025.  №3. –60-65.

Олексій Чебикін,
доктор психологічних наук, професор,
дійсний член Національної академії педагогічних наук України,
професор кафедри теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7905-2708


ПРО МОЖЛИВІ МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ІЗ ПРОГНОЗУВАННЯ ПРОЯВУ ВІЙН


АНОТАЦІЯ:

У роботі зроблено спробу розкрити певні методологічні соціально-психологічні особливості дослідження, прогнозування прояву війн для визначення оптимальних шляхів їх подолання. Окреслено сучасні різновиди війн, крім збройних, виходячи із задіяного ресурсу, до яких можна віднести: психологічні, політичні, інформаційні, дипломатичні, економічні, гібридні проксі та інші. При цьому показано, що прояви війн можуть мати підготовчий, основний та завершаючий періоди. Наголошено, що ключовою соціально-психологічною ознакою війн виступають конфлікти, в яких реалізуються насильницькі та агресивні дії. Зазначено, що основними психологічними чинниками війн переважно виступають як відкриті, так і приховані різні мотиви, цілі, дії, що реалізуються керівництвом держав чи лідерами певних соціальних груп. Показано, що у військовій та інших галузях психологічної науки досліджень з особливостей війн стосовно соціально-психологічного їхнього змісту ще недостатньо. Констатовано, що в сучасних умовах актуального характеру набуває проблема саме соціально-психологічного змісту прогнозування прояву війн у зв’язку як із можливостями запобігання їм, так і пошуку шляхів оптимального подолання. Наведено певні методологічні підходи – особистісний, системний, діяльнісний, кібернетичний, математично-моделюючий та інші, що можуть бути використані у пізнанні соціально-психологічного змісту різних ознак війни. Наголошено, що саме психологічна наука, яка інтегрована фактично з усіма сферами людської діяльності, може виступати консолідуючою у разі міждисциплінарного пізнання соціально-психологічного прогнозування різних проявів війн. Виділено два етапи можливих методологічних підходів у дослідженні соціально-психологічного прогнозування особливостей прояву війн. Запропоновано на попередньому етапі як методологічний інструмент організаційно-діяльнісну гру з пошуку вірогідних концептуальних моделей прогнозуючих оцінок стосовно війн та формування команд дослідників. На основному, другому, прикладному, етапі передбачено теоретико-емпіричні, соціально-психологічні дослідження, спрямовані на визначення стратегічно прагматичних прогнозуючих оцінок стосовно змісту різних ознак прояву війни та оптимальних шляхів їх подолання. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

військові конфлікти, види війн, міждисциплінарні дослідження, стратегічні, методологічні принципи, прогнозуючі оцінки, організаційно-діяльнісна гра, моделі


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Психологічне забезпечення прогнозування соціальних процесів : монографія / авт. кол.: Данилова Т., Жовтянська В., Кухарук О., Малхазов О., Суший О. ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2023. 171 c.
  2. Військова психологія у вимірах війни і миру: проблеми, досвід, перспективи, 25-26 жовтня 2024 р. : Матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції / За ред. І.В. Данилюка, Т.М. Траверсе. Київ: Видавництво Ліра-К, 2024. 370 с. DOI: https://doi.org/10.59647/978-617- 520-952-3/1.
  3. Зарицька В. В. Психологія конфлікту. Запоріжжя : Видавництво «Гельветика», 2019, 380 с.
  4. Когут Ю. Гібридна війна нового типу як загроза національної безпеки. Київ : Видавництво «Сідкон», 2023. 348 с.
  5. Практикум з індивідуально психологічного консультування військовослужбовців ветеранів та членів їх сімей / Кокун О., Лозинська Н., Пішко І. та ін. Київ : Видавництво «ЦУЛ», 2023. 126 с.
  6. Кочубейник О. М. Війна як об’єкт соціально-психологічних досліджень: методологічний ракурс. Науковий вісник ХДУ. 2024. № 3. С. 15–21. https://doi.org/10.32999/ ksu2312-3206/2024-3-2
  7. Лісовий П. Військова психологія. Методологічний аналіз. Київ : Видавничий дім «Кондор», 2018. 290 с.
  8. Люттвак Едвард. Стратегія. Логіка війни та миру. Київ : Видавництво «КНТ». 2024, 524 с.
  9. Макфейт Ш. Нові правила війни. Перемога в епоху тривалого хаосу. Київ: Видавництво «Наш формат», 2023. 256 с.
  10. МакФол М. Від Холодної війни до Гарячого миру. Yakaboo publishing. 2021. 496 c.
  11. Осьодло В. Траверсе Т. Психологія і війна: незасвоєні уроки Гюстава Ле Бона : монографія ; нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2023. 317 с.
  12. Пояркова Т. К. Кризовий синдром модернізації незалежної України: причини виникнення та засоби подолання. Університетська освіта. 2023. С. 351.
  13. Психологія бою / Грицевич Т. Л., Капінус О. С., Мацевко Т. М., Неурова А.Б. Романишин А. М. ; за ред. А. М. Романишина. Львів : Видавництво «Астролябія», 2022. 352 с.
  14. Профілактика та вирішення конфліктів у сім’ях військовослужбовців : практичний посібник / Романишин А., Черевичний С., Остапчук О. та ін. Київ : Видавництво «ЦУЛ», 2023. 115 с.
  15. Стичишін В. Емоційні гойдалки війни. Розмова психотерапевта про віну. Київ : Віхола, 2022 р. 288 с.
  16. Сунь Цзи. Мистецтво війни. Київ : Видавничий дім «Сварог», 2020. Стр. 168.
  17. Тихомирова Е., Посталовський С. Конфліктологія та теорія переговорів. Університетська книга, 2023. С. 240.
  18. Чебикін. О. Я. Соціально-психологічні можливості прогнозування особливостей прояву війн. Ольвійський форум-2025: Стратегії країн причорноморського регіону в геополітичному просторі : матеріали міжнародної наукової конференції, м. Миколаїв, 16–21 червня 2025 р. С. 16–20.
  19. Чебикін О. Я., Родзінська О., Кокошкіна О. Взаємозв’язок мотивації з психологічною готовністю військових до екстремальних умов діяльності. Наука і освіта. 2025. № 1. C. 51–58. DOI 10.24195/2414-4665-2025-1-6.
  20. Щедровицький Г. Психологія і методологія: перспективи співпраці. Система сучасних методологій : хрестоматія : у 4-х т. / відп. ред. Фурман А. В. Тернопіль, 2023. Том 3. С. 543–559.
  21. Morelli A. Principios elementales de la propaganda de guerra. Eva Sastre Forest, 2001. 158 p.

Ольга Ткаченко МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛІВ ДО ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

// Наука і освіта.  2025.  №3. – 54-59.

Ольга Ткаченко,
здобувачка третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти
за спеціальністю 053 Психологія
кафедри загальної та диференціальної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-1353-3184


МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛІВ ДО ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлені результати емпіричного дослідження психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Аналізується значущість підготовки педагогів до інклюзії, виділяються основні аспекти психологічної готовності, а також визначаються особливості, які впливають на успішність інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище. Висвітлено значну кількість психологічних досліджень у наукових працях вітчизняних та зарубіжних учених, присвячених даному питанню. Емпіричне дослідження дозволило визначити рівень психологічної готовності педагогів інклюзивних класів до навчання дітей з особливими освітніми потребами. У результаті опитування було встановлено, що у більшості педагогів, які працюють в інклюзивних класах, високий рівень усвідомлення себе як суб’єктів інклюзивної освіти, проте виявлено і певні проблемні аспекти.Досліджено психологічні особливості готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Зазначено, що основний вплив на психологічну готовність вчителів до роботи в інклюзивних класах мають такі шість основних компонентів, як: когнітивна, рефлексивна, вольова, комунікативна, мотиваційна та емоційна готовності, та три додаткові: методична готовність, готовність до командної роботи та готовність до інновацій.Необхідність виділення основних та додаткових компонентів готовності зумовлена тим, що перший клас компонентів утворюється на фундаменті індивідуально-психологічних та особистісних характеристик педагогів, тобто включає стійкі властивості функціонування їхньої когнітивно-рефлексивної, емоційно-вольової, комунікативної та мотиваційної сфер. Водночас додаткові компоненти, серед яких було виділено методичну готовність, готовність до інновацій та готовність до командної роботи, є прижиттєвим надбанням та результатом професійного розвитку педагогів, які працюють із дітьми з особливими освітніми потребами. Наукова проблема формування психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами має важливе теоретичне і практичне значення. Її розв’язання сприятиме підвищенню ефективності інклюзивної освіти, створенню психологічно безпечного середовища для всіх учасників освітнього процесу та розвитку особистісно орієнтованої парадигми навчання. Вивчення психологічних механізмів, закономірностей і умов формування такої готовності дає можливість удосконалити систему підготовки педагогічних кадрів та забезпечити сталий розвиток інклюзивної освіти в Україні.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічна готовність, інклюзивна освіта, особливі освітні потреби, підготовка вчителів, інклюзія, емоційна стабільність, толерантність, мотивація, соціально-психологічний клімат, згуртованість


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Алмаші С., Костю С. Дослідження психологічної готовності студентів-психологів до майбутньої професійної діяльності. Вісник Національного університету оборони України. 2019. № 2 (52) С. 5–15.
  2. Василенко І. А. Специфіка самоставлення особистості. Габітус. 2021. № 23. С. 25–32. https://doi.org/10.32843/ 2663-5208.2021.23.15
  3. Давидюк М. Практичні аспекти підготовки майбутнього педагога до роботи в інклюзивних класах. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory Experience Problems. 2023. № 67. С. 112–120. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-112-120
  4. Долинська Л. В., Матяш-Заяц Л. П. Психологія конфлікту : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2011. 304 с.
  5. Климчук В. О. Математичні методи у психології : навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.
  6. Максименко С. Д., Носенко Е. Л. Експериментальна психологія : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 360 с.
  7. Подоляк Л. Г. Психологія вищої школи: практикум. Київ : Каравела, 2008, 336 с.
  8. Barbuto J. E., Scholl R. Motivation sources inventory: Development and validation of new scales to measure an integrative taxonomy of motivation Psychological Reports.1998. № 82. P. 1011–1022.
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.